Jinak to nejde


Pavel Šolc


Přátelé, usilujeme o Osvícení, Prázdno, Bytí "teď a tady", ale... není ten cíl jen naše další představa? Jak to tedy ale potom je? Kde je to skutečné ne-představování, a jak ho prožít, zakusit? Na jednu stranu lze pravdivě říci, že je TO všude. Fráňa Drtikol říká: "Bůh je i v této kostce cukru, kdyby tam nebyl, byla by ta kostka více než Bůh." Na stranu druhou je rovněž pravdou, že tuto skutečnost nelze uchopit smysly.

A to je kámen úrazu: náš osobní šestismyslový časoprostor bezezbytku vyplňujeme svým prožíváním (ale i naopak: tento časoprostor je naším prožíváním vytvářen). Toto prožívání vyvěrá z touhy, potažmo nevědomosti, což je dokonale popsáno při výkladu První vznešené pravdy v sútře Anguttara-Nikaya, v kapitole III.61, která pojednává o odvislém vznikání, řetězu příčinnosti - Patičča samuppada (její význam podtrhuje Evžen Štekl v Síle moudrosti, obecný popis předkládá například Slovo Buddhovo):

"Od zaslepené nevědomosti (avidža) jsou odvislé mentální síly tvořivé, činnosti (sankhara).
Od těchto odvislé jest "vědomí" (viňňana).
Od vědomí odvislý jest mentální tvar, osobnost (namarupa).
Od mentálního tvaru odvislých jest šest smyslových činností (čhal-ayatana).
Od šesti smyslových činností odvislý jest smyslový dotek (phassa).
Od smyslového doteku odvislé jest pociťování (vedana).
Od pociťování odvislá jest žízeň (tanha).
Od žízně odvislo jest lpění (upadana).
Od lpění odvislo jest dění, pochod stávání se (bhava).
Od dění odvislo jest znovuzrození (džati).
Od znovuzrození odvislo jest stárnutí a zmírání (džara-marana), starost, nářek, bolest, žal a zoufalství.
Tak vzniká celý řetěz strasti. To jmenuje se ušlechtilou pravdou o vzniku strasti."


Zrušením této touhy (našeho ega, z této touhy utkaného) ustane prožívání, tedy i smyslové ulpívání. Co zbude, vyvěrá z Prázdna, Bytí, ne-představy - pojmenujme to, jak chceme, je to jedno. Jinak to nejde.

A jak zrušit tuto touhu? ...nahlédněte oceán mlčení... Škola Učení Fráni Drtikola jde cestou cvičení čakramů a bdělosti, které jsou podrobně popsány v knihách i na našich webech. Teď a tady (u)vidíme, jak.

Ať začnete kdekoli a kdykoli, vytrváte-li, dojdete Cíle. JINAK TO NEJDE.

(14.01.2024)


(c) Pavel Šolc